Kino

NAJŚWIĘTSZA PANIENKA, KOPTOWIE I JA

Data wydarzenia:
16 Listopad 2012 godz. 19:00
Lokalizacja:
Pałac Kultury Zagłębia

panienka16.11. - 21.11.2012
godzina: 17.00
gatunek: komedia/dokumentalny
kraj: Francja/Katar/Egipt

premiera (Polska): 16-11-2012
czas trwania: 85 min
bilet: 12 zł

reżyseria: Namir Abdel Messeeh

scenariusz: Namir Abdel Messeeh, Nathalie Najem, Anne Paschetta
zdjęcia: Nicolas Duchene

producent: Namir Abdel Messeeh
obsada: Siham Abdel Messeeh, Namir Abdel Messeeh

panienka1Opis filmu:
Namir jest młodym Francuzem o egipskich korzeniach,
który chce zrobić film o objawieniach maryjnych wśród egipskich Koptów.
Jednak gdy przyjeżdża do ojczyzny przodków, sytuacja wymyka mu się spod
kontroli. Wtedy wpada na niezwykły pomysł: postanawia pokazać cud na
ekranie.

Któregoś dnia podczas rodzinnego spotkania młody
filmowiec Namir Abdel Messeeh ogląda wideokasetę z zarejestrowanym
objawieniem maryjnym w egipskim Asjut. W przeciwieństwie do matki, która
twierdzi, że widzi na ekranie Matkę Boską, chłopak pozostaje
sceptyczny, jednak sam temat bardzo go intryguje. Wyrusza do rodzinnego
kraju, by nakręcić dokument o fenomenie objawień, niezwykle ważnym dla
tamtejszej mniejszości koptyjskiej. Będzie to doskonała okazja, by po
piętnastu latach spotkać się ze swoją egipską rodziną, choć matka
stanowczo nalega, by nie filmował nikogo z jej bliskich. Na miejscu
sprawy komplikują się tak bardzo, że Namir będzie musiał zmienić swoje
plany. Zwraca więc kamerę na siebie i swoich krewnych. W ubogiej wiosce
zamieszkałej przez muzułmanów i chrześcijan znajduje prawdziwą
inspirację dla swego filmu, który wychodząc od etnograficznej
obserwacji, staje się bardzo osobistą podróżą, konfrontacją z własną
tożsamością, a także ryzykowną próbą sił dla początkującego reżysera i
jego relacji z dominującą matką.

O filmie:
Czy Jezus rzeczywiście był Egipcjaninem? Czy
niewierzący może zrobić film o wierze? Czy muzułmańska dziewczyna może
wcielić się w postać Maryi Dziewicy?
To tylko niektóre z pytań,
które stawia Namir Abdel Messeeh w swoim zwariowanym dokumencie.
Wyruszając z kamerą do Egiptu w przededniu „Arabskiej Wiosny", reżyser
początkowo zachowuje się jak sceptyczny Europejczyk, poszukujący
egzotycznego tematu. Nie posiada, w przeciwieństwie do swojej matki,
„osobistych relacji z Maryją", nie rozumie tych, którzy doświadczyli
cudu, a oni nie ufają jemu. Brak realnych dowodów na to, że objawienia
maryjne rzeczywiście miały miejsce, kieruje uwagę reżysera na zupełnie
inne sprawy. Powstaje film o kręceniu filmu, a zarazem osobisty dokument
o powrocie do korzeni.

źródło: www.filmweb.pl , www.kinoinfo.pl , www.stopklatka.pl , www.filmaster.pl

Lokalizacja na mapie