Repertuar

Koncert Inauguracyjny - 12. MKM im. Michała Spisaka

Data wydarzenia:
14 Wrzesień 2018 godz. 18:00
Lokalizacja:
Sala teatralna PKZ
Ceny biletów: 
Bezpłatne wejściówki na wydarzenie dostępne od 4 września od godz. 8:00 w Punkcie Informacyjnym PKZ.
Liczba miejsc ograniczona

Jak co roku, 14 września, w dzień urodzin najsłynniejszego dąbrowskiego kompozytora, patrona konkursu, odbędzie się koncert, który zainauguruje 12. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. O godzinie 18:00 na dużej scenie Pałacu Kultury Zagłębia wystąpi Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego pod batutą Massimiliano Caldiego wraz z zaproszonymi solistami: dr hab. Zoltánem Kovács’em (klarnet) oraz laureatami ubiegłorocznej edycji konkursu - Roksaną Kwaśnikowską (skrzypce) i Gabrielem Pidoux (obój). Koncert poprowadzi Violetta Rotter-Kozera.

W programie koncertu:
Michał Spisak - Toccata na orkiestrę / Filharmonia Śląska
Michał Spisak - Concertino na klarnet i orkiestrę / dr hab. Zoltán Kovács
Karol Szymanowski - I Koncert skrzypcowy op. 35 / Roksana Kwaśnikowska
Maurice Ravel - Pawana dla zmarłej Infantki / Filharmonia Śląska
Johann Nepomuk Hummel - Introdukcja‚ temat i wariacje na obój i orkiestrę / Gabriel Pidoux
Piotr Czajkowski - Kaprys włoski / Filharmonia Śląska

Koncert poprzedzony zostanie ogólnodostępnym pokazem filmu Violetty Rotter-Kozery Michał Spisak. Listy rozproszone w Kinie KADR o godzinie 17:00.

Filharmonia Śląska im. Henryka Mikołaja Góreckiego:

Działalność artystyczną rozpoczęła koncertem muzyki polskiej 26 maja 1945 r. Poziom dokonań zapewnił jej czołową pozycję wśród zespołów symfonicznych w kraju, stał się powodem udziału w renomowanych festiwalach międzynarodowych. Orkiestra w repertuarze prezentuje, obok światowej literatury symfonicznej, także muzykę współczesną. Wielokrotnie koncertowała na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień i oratoryjno-kantatowym Festiwalu Wratislavia Cantans. Od Festiwalu Muzyki Francuskiej w La Chaise Dieu trzy dekady temu, muzykuje także na festiwalach zagranicznych. Od 1958 r. i pierwszych tournées po ówczesnej Czechosłowacji, orkiestra koncertowała w całej Europie. Polską kulturę promowała także poza naszym kontynentem: w Japonii, dokąd zespół zaproszono na piąte tournée w 2018 r., Korei Południowej i na Tajwanie. W 25 krajach poza Polską symfonicy dali ponad pół tysiąca koncertów. Z orkiestrą koncertowali najwybitniejsi artyści – dyrygenci i soliści, począwszy od Leopolda Stokowskiego, Giennadija Rożdiestwienskiego czy Fou Ts’onga, po Krystiana Zimermana, Igora Ojstracha, Zachara Brona, Idę Haendel, Victorię de los Angeles czy Montserrat Caballé.

Filharmonicy śląscy jako pierwsi nagrali pod batutą Karola Stryji, swojego wieloletniego szefa, na płyty wszystkie wokalno-orkiestrowe dzieła Karola Szymanowskiego, które do dziś są obecne na światowych rynkach w ofercie wytwórni Naxos. Należą do filharmonicznych zespołów, które najczęściej nagrywają. Status „złotej płyty” zdobyło nagranie dzieł George’a Gershwina pod batutą Jerzego Salwarowskiego, który prowadził też orkiestrę w pomnikowym nagraniu wszystkich poematów symfonicznych Mieczysława Karłowicza. W listopadzie 2007 r. ukazało się jako pierwsze na świecie płytowe nagranie „Magnificat” Wojciecha Kilara. Następnie filharmonicy śląscy zrealizowali światowe premiery fonograficzne jego „Uwertury uroczystej, V Symfonii „Adwentowej” i „Hymnu paschalnego” oraz dwóch utworów Aleksandra Tansmana. Wysoko oceniono też nagrania utworów Witolda Lutosławskiego oraz dwie płyty z lat 2009 i 2011 z muzyką Bolesława Szabelskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Eugeniusza Knapika. Symfonicy śląscy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka byli pierwszymi wykonawcami dedykowanego ojcu „Nokturnu Mikołaja Góreckiego” – utworu, który zabrzmiał z okazji nadania Filharmonii Śląskiej imienia Henryka Mikołaja Góreckiego. W 2016 r. wydano płytę z premierowym wykonaniem „IV Symfonii Tansman Epizody” Henryka Mikołaja Góreckiego, która odbyła się 15 lutego 2015 r. w Łodzi.

Massimiliano Caldi:
Posiada duże międzynarodowe doświadczenie w dziedzinie muzyki symfonicznej, opery, operetki i baletu oraz zainteresowania w dziedzinie muzyki współczesnej i powrocie do dziewiętnastowiecznej opery. Wyróżnia się doskonałym przygotowaniem zawodowym oraz przejrzystym i linearnym stylem dyrygowania. Caldi, który był laureatem pierwszej nagrody na Międzynarodowym Konkursie G. Fitelberga (1999 r.), jest Głównym Dyrygentem Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie oraz występującym gościnnie Pierwszym Dyrygentem Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. F. Chopina w Gdańsku. Artysta był Głównym Dyrygentem i Konsultantem Artystycznym Filharmonii Koszalińskiej im. S. Moniuszki (w latach 2014-2017), Dyrektorem Artystycznym Śląskiej Orkiestry Kameralnej w Katowicach (w latach 2006-2010) i Głównym Dyrygentem Orkiestry Kameralnej „Milano Classica” (w latach 1998-2009).  W ciągu ostatnich dziesięciu lat odbył tournée po Izraelu, Omanie, Stanach Zjednoczonych, Chile, Brazylii, Niemczech i Turcji. W Polsce artysta został zaproszony na międzynarodowe festiwale, takie jak Festiwal im. J. Waldorffa w Radziejowicach, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena w Warszawie, „Mozartiana” w Oliwie i Festiwal Muzyczny Łańcut, gdzie stanął na czele orkiestr takich, jak na przykład Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovena, NOSPR i Filharmonii Krakowskiej, Szczecińskiej, Łódzkiej, Białostockiej, Poznańskiej. W dziedzinie muzyki symfonicznej zadebiutował w Berlinie z orkiestrą Konzerthaus Kammerorchester z Berlina (listopad 2016) oraz w Sali Rachmaninowa Konserwatorium Moskiewskiego z Sinfoniettą Cracovią (listopad 2016) oraz z Orkiestrą Symfoniczną Stambułu (luty 2017). Brał udział w Międzynarodowym Festiwalu w Łańcucie dyrygując Symfonią Beethovena w maju 2017 r., dyrygował też Carmina Burana Orffa (czerwiec 2017) w Filharmonii w Gdańsku.

Zoltán Kovács:
„Miłość Zoltána Kovácsa do klarnetu była słyszalna nie tylko w jego technicznie doskonałej grze, na scenie sprawiał wrażenie zatopionego w zupełnie innym świecie, w świecie pełnym głębi i pasji” – Badische Zeitung Zwycięstwo w konkursie „Concertino Prag“ w 1995 r. dało początek jego międzynarodowej karierze. Studia w Niemczech u takich mistrzów jak legenda gry na klarnecie prof. Dieter Klöcker i znany kompozytor prof. Jörg Widmann zaowocowały otrzymaniem prestiżowych nagród i stypendiów. Gremium „Kulturkreis der Deutschen Wirtschaft” przyznało artyście w uznaniu jego sukcesów nagrodę specjalną, a Niemiecka Fundacja Kulturalna „Villa Musica” trzyletnie stypendium. Dzięki szlachetności i plastyczności swojej gry, klarnecista zachwyca wyjątkowym kształtowaniem dźwięku i swoistą interpretacją, zdobywając w prasie pochlebne recenzje: „Zoltán Kovács osiąga pełnię indywidualnego wyrazu, czy to w skrajnych, dynamicznych obszarach, w najsubtelniejszych zmianach wysokości dźwięku, czy też w harmonijnym dialogu z fortepianem” – „Pforzheimer Zeitung”. Artysta miał okazję prezentować swój twórczy potencjał, koncertując jako solista z takimi orkiestrami jak Monachijska Orkiestra Kameralna i Praska Orkiestra Kameralna oraz występując pod kierunkiem Sir Yehudi Menuhina, Chicka Corea, Pétera Eötvösa i Heinza Holligera. Znaczącą część działalności artystycznej tego węgierskiego klarnecisty stanowią dziesiątki prawykonań skomponowanych dla niego utworów (m. in. Hansa Tutschku, Marcella Dargaya, Rolanda Leistner-Mayera, Michaela Maierhofa, Bernda Redmanna, Dorothee Eberhardt i Roberta Delanoffa), które zostały udokumentowane poprzez liczne nagrania płytowe, radiowe i telewizyjne. Jest regularnie zapraszany na renomowane festiwale, takie jak Heidelberger Frühling, Schumannfest Düsseldorf, Europäisches Musikfest Stuttgart i Berliner Festspiele oraz gościnnie występuje w wielu krajach europejskich z takimi zespołami, jak Ensemble Consortium Classicum, Ensemble Ascolta, Ensemble Modern, Vogler Quartett i Minguet Quartett. Od 2005 r. wykłada grę na klarnecie w Staatliche Hochschule für Musik Trossingen oraz prowadzi mistrzowskie kursy muzyczne kształcąc następne pokolenie klarnecistów z całego świata. Wielka pasja artysty jaką jest działalność pedagogiczna, nieprzerwanie towarzyszyła mu w drodze prowadzącej do uzyskania doktoratu w Akademii Muzycznej w Łodzi w 2010 r. oraz habilitacji w 2013 r. Od 2008 r. regularnie wykłada na mistrzowskich kursach „Kammermusikwoche der Deutschen Mozartgesellschaft Weikersheim” oraz „Inter Regional Orchestra des Landesmusikrat Baden-Württemberg”. Ogromna wiedza muzyczna przyczyniła się do osiągnięcia dojrzałości stylistycznej Zoltána Kovácsa, a dzięki dbałości o estetykę i wyjątkowej swobodzie interpretacji zalicza się on do grona najbardziej nowatorskich i niepowtarzalnych artystów.

Roksana Kwaśnikowska:
Choć jest laureatką wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Międzynarodowego Konkursu im. Ludwiga van Beethovena w Hradec, Międzynarodowego Konkursu im. Paula Hindemitha w Berlinie czy Międzynarodowego Konkursu na Skrzypce Solo im. Tadeusza Wrońskiego w Warszawie, to właśnie wygraną w 11. Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka (2017) opisała słowami: „Ten konkurs był dla mnie szczególny, ponieważ towarzyszyło mu mnóstwo przygotowań i ciężkiej pracy”. Roksana Kwaśnikowska jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako solistka występowała z wieloma wybitnymi orkiestrami jak: Orkiestra Filharmonii Narodowej, Filharmonii Lwowskiej, Filharmonii Krakowskiej, Orkiestrą „Wratislavia” czy Orkiestrą Opery i Filharmonii Podlaskiej. Swój talent miała okazję zaprezentować zarówno na polskich scenach – podczas koncertu cyklu „Środa Młodych” w Sali Kameralnej NOSPR w Katowicach czy Międzynarodowego Festiwalu Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju, jak również na scenach za granicą – biorąc udział w Kyoto International Music Students Festival w Japonii. Ponadto bierze udział w kursach mistrzowskich. Jej najgłębszym pragnieniem jest przekazywanie emocji zawartych w muzyce.

Gabriel Pidoux:
Laureat 11. Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2017). Student Konserwatorium Narodowego Superieur de Musique et de Danse de Paris w klasie prof. Jacquesa Tysa. Grę na oboju rozpoczął mając 7 lat. Początkowo kształcił się pod okiem Helene Devilleneuve, później jego nauczycielem był Jean-Claude Jaboulay. Dzięki kursom mistrzowskim, miał okazję pracować z wybitnymi pedagogami m.in. Jean-Louisem Capezzalim, Mauricem Bourgue, Nicholasem Danielem czy Heinzem Holligerem, którego twórczość niezwykle sobie ceni. Jak sam powiedział – wygrana w dąbrowskim konkursie miała dla niego szczególny smak, gdyż był to pierwszy międzynarodowy konkurs, w którym zdobył I nagrodę, choć wcześniej – w tym samym roku – został laureatem konkursu Barbirolli Oboe i Be The One Oboe Competition, a także finalistą Gillet-Fox Oboe Competiton.

 

OFICJALNA STRONA KONKURSU

 

ORGANIZATORZY

                      

 

PATRONAT HONOROWY

                     

 

PATRONAT MEDIALNY

                                  

           

 

SPONSORZY

                                   

 

              

 

 

Lokalizacja na planie PKZ

Plan piętra
Sala teatralna PKZ

Legenda

IkonaWejścieIkonaKasaIkonaInformacjaIkonaSchodyIkonaWindaIkonaWinda dla niepełnosprawnychIkonaWejście dla niepełnosprawnych
IkonaWC dla kobietIkonaWC dla mężczyznIkonaWC ogólneIkonaWC dla niepełnosprawnychIkonaGarderobaIkonaSzatnia